Bespaar Maatschappij
Reportage
Deel 1: Stijging energiekosten vanaf 2019 (nieuwsbrief 37, 19-10-2018)
Deel 2: “Ook wij zijn begonnen met onze knieën in de drek" (nieuwsbrief 40, 9-11-2018)
Deel 3: Tevreden klant zonnepanelen is helft goedkoper uit (nieuwsbrief 5, 8-2-2019)
Deel 3: Tevreden klant zonnepanelen is helft goedkoper uit
Bij sommige klanten komt Bespaar Maatschappij al jaren over de vloer. Eén van hen is Arend-Jan Houwers. Met zijn hoge energieverbruik als gevolg van kamerverhuur, was een installatie met zonnepanelen interessant. Bespaar Maatschappij regelde het voor hen.
Ivo van Bespaar Maatschappij: “Voor dhr. Houwers hebben we het hele voortraject gedaan. Eerst een energiescan: wat is het verbruik, wat voor zonnepanelen heeft hij nodig, welke rendement haal je eruit? Toen de duurzaamheidslening, deze financiële aanvraag hebben we ook geregeld. Voor klanten is dat een enorme klus. Ik heb bij meerdere partijen een aanvraag gedaan, met degene met de gunstigste voorwaarden voor de klant zijn we van start gegaan.”
Arend-Jan Houwers: “We zijn ooit begonnen met Bespaar Maatschappij door de overstap naar een andere energieleverancier. Van het een kwam het ander. Wij verhuren kamers aan jongelui met een rugzakje, soms ook oudere mensen. Zij doen vaak niet anders dan de hele dag alle lampen aan laten. Ons energieverbruik is vier keer zo hoog als een gemiddeld huishouden. Toen Ivo weer een keer langs kwam, stelde hij voor om eens naar zonnepanelen te kijken.”
Zonnepanelen. Afbeelding: Bespaar Maatschappij
Houwers koos voor een aankoopconstructie met financiering. “Wij hadden al eens gekeken naar de optie om te leasen, maar dan ben je veel duurder uit. Je betaalt maandelijks meer aan het leasebedrijf, de kosten lopen jaarlijks met 4% op en je kunt de btw niet terugvragen. Uiteindelijk is dat bijna drie keer zo duur als wat we nu hebben. Ons is voorgerekend dat we met 4,5-5 jaar kostenvrij kunnen zijn. We hebben een financiering voor 45 zonnepanelen en produceren daarmee ruim 12.000kwh, iets meer dan we nodig hebben.”
De aflossingskosten liggen maandelijks 42,- lager dan wat het gezin voorheen voor stroom betaalde. “Als het goed is, zijn ze na 10 jaar helemaal afbetaald. Normaal gaan deze panelen 25 jaar mee, dus na 10 jaar hebben we nog 15 jaar stroom voor niks.” Ivo vertelt over de kwaliteit van de panelen. “Wij werken samen met Zonnemarkt. Zij leveren A-kwaliteit zonnepanelen, landelijk zitten die in de top-3. Ze leveren de meeste stroom waardoor de terugverdientijd ook korter is. En ze hebben de langste levensduur.” Door goede contacten en grootschalige inkoop kan Bespaar Maatschappij bovendien scherpe tarieven bieden. “Zelfs lager dan bekende, grote bedrijven. Die ook nog minder goede kwaliteit leveren.”
Zonnepanelen. Afbeelding: Bespaar Maatschappij
Hoe is de samenwerking met Bespaar Maatschappij? Houwers: “Dat loopt gewoon heel prettig. Als ik vragen heb dan app ik even, binnen een paar uur heb ik antwoord. Zelfs ’s avonds. Ik hoef er niet helemaal naartoe voor een afspraak. En het is heel fijn dat ze alles voor ons hebben geregeld. Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen zich niet goed laten voorrekenen. Ik denk dat veel mensen teveel betalen, bijna het dubbele van ons tarief nu. En ik vind Ivo een prettige man om mee om te gaan.”
Leuk nieuws is dat het dienstenpakket van Bespaar Maatschappij onlangs flink is uitgebreid. Ze bieden een totaalpakket aan mogelijkheden voor duurzamer energiegebruik, wat ook flink in de kosten scheelt. Denk aan ledverlichting en isolatie, maar dus ook zonnepanelen en het bekende verbruiksadvies. Wilt u zich ook een keer laten voorrekenen? Maak een afspraak voor een kop koffie en een kosteloos advies. U kunt contact opnemen via deze link: klik hier.
Isolatie: een eenvoudige en voordelige manier om energie te besparen.
Afbeeldingen: Bespaar Maatschappij
Led-verlichting. Afbeelding: Bespaar Maatschappij
Deel 2: “Ook wij zijn begonnen met onze knieën in de drek”
Energie-aanbieders doen bij menigeen de nekharen overeind staan. De twee nuchtere jongens van Bespaar Maatschappij lijken dezelfde mening toegedaan. Ze verkiezen een mensgerichte benadering en namen onlangs afscheid van een aantal adviseurs die teveel op verkoop waren gericht. “Dat past niet bij ons”, vertellen ze. Vandaag leest u deel 2 van hun reportage.
“Ook wij zijn begonnen met onze knieën in de drek”, vertelt Will Ravenshorst, leidinggevende bij Bespaar Maatschappij. “We zijn gezonde Hollandse jongens en hebben bikkelhard moeten werken om iets op te bouwen.“ Hun benadering lijkt vrij uniek. Een eerlijk advies zonder fratsen, na een jaar komen ze nog eens langs om te horen of alles naar wens verloopt. Soms tot verbazing van klanten: “Mijn vorige energieleverancier heb ik in 30 jaar nooit gezien”.
Will vertelt: “Ons gaat het er niet om wat wij kunnen aanbieden, maar: wat wil je zelf? Wil je puur naar tarieven kijken of vind je duurzaamheid belangrijk? Of allebei? Hier wordt als ondernemer denk ik weinig over gesproken. Wij kunnen dat realiseren. We hebben een groot netwerk in energieland om maar zo te zeggen. Daardoor kunnen we meedenken en inspelen op iemands wensen.
Hun website vermeldt een verhaal van een echtpaar dat zich door hen liet helpen. Een slimme thermostaat was aan hen niet besteed. “Wij weten wat we verbruiken en zijn niet zo van die technische snufjes”, vertelt de vrouw. “Ivo had dat goed door en adviseerde ons om daar helemaal niet aan te beginnen.”
Bespaar Maatschappij komt bij mensen op de koffie, adviseert over duurzamer energiegebruik en de mogelijkheden om hun kosten structureel te verlagen. Aanpassingen in een contract of een overstap naar een andere leverancier kunnen ze ook verzorgen. “Maar men is niet verplicht om van leverancier te wisselen”, vertelt algemeen directeur Ivo Schuurman. Desgewenst neemt het bedrijf de hele energieboekhouding uit handen. “Dan hoeft men niet meer op al die telefoontjes in te gaan, maar is er één vaste partner die kan helpen.”
De kracht van het bedrijf ligt volgens de mannen in hun onderhandelpositie. “We kunnen meerdere ondernemers voorstellen bij meerdere bedrijven. Dankzij het bundelen van klantvragen kunnen we goed onderhandelen.” Will vult aan: “Behalve gas en elektra kunnen we klanten ook naar alternatieve mogelijkheden in de markt helpen. Bijvoorbeeld: wat is er qua subsidies mogelijk? Ook ledverlichting, zonnepanelen en isolatie liggen in de lijn der mogelijkheden.”
Wie wil kan Bespaar Maatschappij uitnodigen voor een adviesgesprek. Het kost u een uurtje tijd en een bakje koffie. Over een tijdje leest u het derde deel van de reportage. Dan nemen we een kijkje achter de schermen bij een bedrijf dat door Bespaar Maatschappij ledverlichting en zonnepanelen liet realiseren.
Deel 1: Stijging energiekosten vanaf 2019
Vanaf 2019 gaan de energiekosten flink omhoog. Zowel huishoudens als bedrijven zullen dit voelen in hun portemonnee. Toch is hier meer aan te doen dan men wellicht beseft. Vandaag het eerste deel van een driedelige reportage met Bespaar Maatschappij, de nieuwe samenwerkingspartner van Fruitteeltonline.
Een gemiddeld huishouden betaalt volgend jaar zo’n 150,- extra, voor bedrijven kunnen deze kosten nog veel hoger uitvallen. Hier zijn meerdere oorzaken voor aan te wijzen. De overheid schroeft de belastingen op, de vraag naar stroom stijgt en de vermindering in energiebelasting gaat juist omlaag. Ook dreigt een stijging in transport- en netwerkkosten. Gas wordt flink duurder vanaf 2019 omdat de overheid meer belasting heft over vervuilende energie. De belasting over stroom gaat juist omlaag, maar dat is minimaal. Tegelijk stijgen ook de stroomprijzen als gevolg van marktwerking. Al met al ontwikkelingen die zorgen voor een hogere energierekening.
Particulieren en bedrijven met variabele contracten voelen de forse stijgingen het meest. Dit was het afgelopen jaar al zo. Ivo Schuurman, algemeen directeur van Bespaar Maatschappij, vertelt hierover: ‘Eén van onze klanten, een middelgrote ondernemer met twee verkoopvestigingen, legde in 2016 zijn energieprijzen vast voor 2018. Alleen al dit jaar heeft hij zo’n 1000-2000 euro bespaard. Die besparing zal komend jaar nog verder stijgen.”
Wat kun je als bedrijf en als particulier ondernemen om die alsmaar stijgende energienota tegen te gaan? Ivo Schuurman: “In grote lijnen zijn er twee manieren. Ten eerste door het gebruik van slimme technologie. Velen kennen ‘Toon’ wel: de slimme thermostaat van Eneco. Deze laat je precies zien welk apparaat hoeveel verbruikt, waardoor je gerichte aanpassingen kunt doen. Om maar iets te noemen: een koelkast of diepvries ouder dan 10 jaar verbruikt al gauw twee keer zoveel als een moderner apparaat. De aanschaf van een nieuwe heb je met 2-3 jaar terugverdiend en het is veel beter voor het milieu. De Toon heeft bovendien een zelfmodulerende functie die er bijvoorbeeld voor zorgt dat ruimtes aangenaam maar nooit overbodig worden verwarmd. Hiermee bespaar je gemiddeld 10%, dat is heel wat.”
De andere manier is door het afsluiten van een beter energiecontract. “Veel mensen beginnen met een variabel contract en letten hier niet meer op of zijn te druk ervoor, waardoor ze veel meer betalen dan nodig. Voor een middelgrote onderneming betekent dit het komend jaar een kostenstijging van 220 – 461 euro op jaarbasis.”
Inderdaad zit menigeen niet te wachten op een zoektocht naar het beste energiecontract. Ook ontbreekt vaak het overzicht: waar moet je op letten? Fruitteeltonline biedt fruitteeltbedrijven zowel zakelijk als privé een helpende hand door de nieuwe samenwerking met Bespaar Maatschappij. Zij kunnen verrassend veel uit handen nemen. Binnenkort leest u meer hierover.
Wilt u vast weten wat u volgend jaar meer gaat betalen? Of advies over bespaarmogelijkheden? Laat uw gegevens achter via deze link en Bespaar Maatschappij neemt contact met u op voor een kosteloos advies, telefonisch of bij u thuis.
Ivo Schuurman Will Ravenshorst
Bespaar Maatschappij
Jan Tinbergenstraat 288
7559 ST Hengelo
T: +31(0)747110220
E: info@bespaarmaatschappij.nl
W: www.bespaarmaatschappij.nl